Hírlevél
1145 Budapest Mexikói út 50.
06-1-363-77-41
06-1-467-01-44

Aktuális hírek

Egy történelmi lakóhajó

 

Ki ne ismerné Thor Heyerdahl norvég tudóst és az ő expedicióit a KON-TIKI, a RA I, RA II és a TIGRIS  általa készített korabeli vitorlásokon. Ezek a hajók a "különleges, történelmi lakóhajók" kategóriájába tartoznak, hiszen hatan, nyolcan laktak, éltek ezeken a "vízi járgányokon" az emberek és járták az egzotikus tengereket.

Thor Heyerdahl 1914-ben született Larvik-ban.1936-ban feleségével együtt néprajzos egyetemistaként a Marquises szigetekre utazott, ahol saját épitésű bambuszkunyhóban laktak és az oslói egyetem megbizásából az állatvilágot tanulmányozták.A távoli szigeten egyre jobban kezdte érdekelni, hogy hogyan és honnan tudtak eljutni az emberek ezekre az Isten háta mögötti szigetekre.Arra a következtetésre jutott - szemben sok tudós által képviselt nézettel - hogy a polinézek nem Dél-Ázsiából, hanem Dél-Amerikából hajóztak - vitorláztak át ide. Ezt bebizonyitandó 1947-ben megépítette a KON TIKI tutajt  a dél-amerikai indiánok által használt balsafából és nemzetközi legénységgel 8000 km-t hajózott egy expedició keretében a polinéziai szigetvilágig, míg eljutott a Tuamotu szigetekre. Az expedicióról írt könyvét 70 nyelvre lefordították, az erről készült film 1951-ben Oscar díjat kapott!

 

     
                    A Kon Tiki             Navigáció tutajon             A RA II  menetben

     
   A RA II "teljes harci díszben"         A RA I  épités közben          A húsvét szigeteken

 A KON TIKI expediciót továbbiak követték:

             a Galapagos szigetek, a Húsvét szigetek és Peru voltak ezen expediciók céljai a RA I, RA II és a TIGRIS  hajókon. Az 1969-ben épített RAI és RA II tutajok papirusból épültek, a RA I -amelyet csád-i hajóépitők épitettek - 4000 tengeri mérföl után szétesett , de a RA II már eredményesen  tette meg az utat Marokkóból  Amerikába !

     
       Heyerdahl  irányít                  A főnök  Heyerdahl a KON TIKI muzeumban

Thor Heyerdahl 1978-ban Irakból Indiába szeretett volna hajózni a Perzsa öblön keresztül, de a Vörös tengeren dúló háboruk elleni tiltakozásul a TIGRIS-t Dzsibutinál felégette !

 

Heyerdahl 2002-ben Olaszországban halt meg agytumorban, urnáját ottani villájuk kertjében helyezték el.

 

                                    Munkásságát az oslói Kon Tiki Muzeum örzi és mutatja be !!!

 

Hó, jég és hajó

 

Lassan nálunk is megérkezik a hó és inkább a síelésen, mint a  hajózáson jár az eszünk,  de egyes vagabundok még ilyenkor is szívesen hajóznak. Lehet , hogy itt várják meg a tavaszi szezont...

     
              Havas kikötő      Caledonia csatorna - Skócia                  Jégtörő
     
    Giethorn- a befagyott csatornán       Narrowboat pihenőn -Avon-Anglia             A möritzi tavon
     
           Berlin- Spree folyó         Ez nem hajóút csak szép       Ezek sem bírnak magukkal
     
        Hollandia - Giethorn               Szigetköz - 2015     Petite Saone-Franciaország
     
          Friesland- Hollandia                A skót Loch-on      A lengyel Mazúri tó télen
     
         Temzepart Windsornál        Möritzi tó-Németország   Már itt is hajóztunk-norvég fjord

 

 

                             Ezekről a tájakról a képek nyári napsütésben is elkészíthetők lakóhajóról!!!

 

Indul a lakóhajózás Svédországban

2013.06.11-i hírlevelünkben/ www.benacoyachting.hu/Aktuális hírek archivuma/ irtunk előszőr a Göta csatornáról és az új idényben 2016-ban már itt is megvalósul a lakóhajózás.

A France Passion Plaisance /FPP / hajói a csatorna  két végpontjából, Sjötorp-ból és Söderköping-ből indulnak. A csatorna hossza a tavakon keresztül vezetve 190 km és 58 zsilip hidalja át a vízszintkülönbséget. Egy és kéthetes, egyirányú és oda-vissza  utakat választhatunk a Padro (4-6 személyes ), a Delphia 800/1  (4-6 személyes ) és a Delphia Nano (4+1 személyes ) hajókkal !

     
          Carlsborg kikötő           Étterem a parton            Hajstorp felé
     
       Borensberg - zsilip       Híd zsilippel Torsvik-nál         Carlsberg a levegőből

 Látnivalók: -lépcsős hegyi zsilipek, a csatorna mentén szép golfpályák

                 - Cloetta csokoládé múzeum Ljungshro-ban

                 -játékmúzeum Ljung-ban és motormúzeum Motala-ban

                 - kézi vezérlésű zsilip Borensbergben

                 - Svédország legnagyobb homokos strandja a motalai Varamon strand -5 km hosszú !

                 - Vadstena, egy szép középkori falu vendég kikötővel a "várárokban"

                 - Karlsborg erőditmény értékes vadász trófeákkal

                 - Forsvik, a legrégebbi zsilip, zenei és szinházi estek

                 - Töreboda, melegvizes fürdő

                 - Norqvarn, egy különleges mini  "gyerek csatorna "

                 - Sjötorp, idillikus vízi-város csatorna múzeummal

               

     
    Mariestad a csatorna mentén                    Sjötorpnál         Ez a Göta csatorna

     
  A másik vég: Sjöderkóping              Sjötorp  kikötő                 Patmenti idill

 

                               Végig kerékpárutak, számtalan kávézó és étterem ! ! !

 

                           EZ EGY VADONATÚJ DESZTINÁCIÓ TELE ÉLMÉNYEKKEL ! ! !

 

 

Előzetes 2016-ra

 

Megérkeztek a jövő évi katalogusok, ismertek az árak is és egyre többen élnek azzal a lehetőséggel, hogy lefoglalják jövő évi hajóutjukat.Hiszen az előfoglalási kedvezmény 10-20 % is lehet és most valóban kedvenc kiválasztott hajójukat foglalhatják le, ráadásul csak 40% -ot kell befizetni.

UJdonságok a 2016-os szezonra:

LE BOAT

        - régi vágya a hajós társadalomnak egy korszerű, modern 2-4 személyes lakóhajó. A Le Boat új, Horizont nevű hajója ilyen. Jellemzői: méretei  11x4 m

            -  tágas orrkabin és egy kisebb kabin +2 főnek

            -  fürdőszoba zuhanyzóval, elektromos WC öblitéssel

            -  "Sundeck"fedélzet BBQ-val és zuhanyzóval, biminivel

 -  a szalónban panoráma ablakok, faburkolatok, USB csatlakozó

            - légkondi, LC TV,mikrósütő,kávéfőző, minőségi konyha

            - orrsugár hajtómű

            -  220 V hajózás közben is!                                     

 
             - 2016-ban is még újnak számit az idén bevezetett App Store, ami egy GPS-el kombinált okos telefon kinyomtatható hajózási útvonalakkal, látnivalókkal, éttermek címeivel az útvonalon, információk a zsilipekről, a nyitvatartási időkről, kikötőkről, időjárásról, ezért rendkivül hasznos kütyü a hajózás során  

 

  LOCABOAT

              - Europában 25 kikötőből indulnak hajói

              - Burgundiában a Saone folyó menti Saint Leger sur Dheune és Macon bázisokról induló hajóutakon 2016-ban lehetőség van kerékpártúrát tenni vezetővel és  egy rövid főzési tanfolyamon is részt  venni (ára 30 Euro )

              -  -új kikötő a Felső-Lot vidékén: Cahors, egy ezeréves város a 64 km hosszú Lot folyó mentén. Maga a város is tart meglepetéseket, a Valentre híd pl. több mint 100 éves, a Saint Etienne katedrális és számos neoklasszicista épülete is jelentős műemlék, de meg kell kóstolni "Fekete borát"(Schwarze Vine von Cahors ). Lehet , hogy ez lesz az új "sztár hajóút" 2016-ban ?!

 

 

           - hajóflottája kialakult, legnépszerűbb hajói a magyarok körében: P 1500 FB és az EUROPA hajók, de idén a Linssen Sturdy 34.9 tipus is népszerű volt, mert nagyon tágas, jól navigálható., kényelmes hajó! Lutzelbourgból (Elzász ) bérelhető szombati és hétfői indulással . 

          -  GPS rendelhető Hollandiában és Lengyelországban

                                                                             - 40 Euro/hét

           -WIFI box rendelhető az összes francia bázison

                                                                              -50 Euro/hét

          

 

 

   NICOLS

   - az első Nicols bázist 1990-ben nyitották meg Dole -ban

    - ma négy kategoriában 25 hajótipusa és közel 600 hajója van 

    -a francia Anjou vidékén 3 kikötője van: Laval, Grez-Neuville és Sable sur Sarthe. Ezek ideális útvonalak kezdőknek!!!

Nagyon szép vidék, kevés a zsilip , kis falvak, kastélyok( Plessis-Bourree, Gontier,Angers)

   - a Nicols egyedülálló kikötője Portugáliában a Grande Lago-n az Amiera Marina. A tó 200 km2 területű, 8,3 -16 km széles, közel a spanyol határhoz.  Kiváló fürdési és horgászási lehetőség!

Látnivalók: Algueva-gát (2002), az elsüllyesztett Luz városa, amelyet Monroa néven újra építettek, Monsaraz, ahol még ma is bikaviadalok vannak.

             És átlagban 300 napsütéses napot jegyeznek évente!

 

 

     RIVA

    - az Adria szerelmeseinek két felújitott "Kreuzer" motoros-vitorlás yacht áll rendelkezésükre:

                  MS Aria             Rijekából  (40 fős )

                  MS Carpe Diem  Rijekából  (34 fős )

       és egy új hajó is csatlakozott a flottához : MS Capetan Kuka  (34 fős )

 A Rijekából, Zadarból és Trogírból induló utak egy és kéthetesek, 5 kategoriában - Standard, Comfort, Comfort Plus, Prémium és Deluxe -  foglalhatók! Rendkivül népszerüek a kerékpártúrákkal kombinált utak is !

     
                    MS Vila             Capetan Kuka        Rijekai kikötő

                    Ez egy valóban ár-érték arányos családi hajózás! Kérje katalógusunkat!

 

                                                  A 2016-os szezon elkezdődött ! ! !

 

Vitorláztunk a Jón tengeren

 

  Vitorlással a Jón tengeren 2015 szeptember

  Szentandrási Zoltán

 

Pistával egy romkocsmában ülve jutottunk arra a gondolatra, hogy épp ideje egy földközi tengeri vitorlástúrának. Annak idején sokat vitorláztunk együtt, de barátainkkal már jó ideje ez nem jött össze. Kiket hívjunk?-kérdezte.Tamás és Gézu adódott, előbbi középiskolás barátunk , Gézuval meg évek óta teniszezünk. Ötödiknek Frici - közös barátunk -jött szóba, de ő mindenféle vízisportnak ellenzője, hajó hallatára máris imbolyogni kezd. Tamást és Gézut hamar meggyőztük, de hogy mondjuk meg Fricinek? Ezt Pista nemes egyszerüséggel rám hagyta. Felhívtam, mondtam, hogy fontos megbeszélni valónk van. Feljött és mondtam hogy arra gondoltunk, hogy együtt tölthetnénk egy hetet. És az uticél?- kérdezte. Megnézünk egy fantasztikus ásatást Dél-Albániában -közöltem, mert tudtam. hogy szereti a régészetet - évek óta próbálom megfejteni mi a fenét lehet szeretni ezeréves kövek,csontok kiásásában.

 -Ez érdekes és hogy jutunk oda?  Ekkor már nem kertelhettem

 -Pista mondta, hogy vitorlással - fogtam közös barátunkra.

 -Na erről szó sem lehet, nem ülök fel semmiféle imbolygó vízijárműre, különben is itt van Louis barátom Angliából, tudod aki 2 évet tanult a Neumann Jánoson, informatikus és közgazdász. Én hívtam meg, csak nem hagyhatom egyedül?

-Azért említsd meg neki- mondtam és ezzel el is váltunk.

Másnap visszahívott: Te a Louis akar veled beszélni és már át is adta neki a kagylót.

- Szévász, Te Frigyesz - mert csak így tudta kimondani- mondsz Ti menni vitorla, ez erdekes, én szivesen

 menni hajó, de ő nem

- Mondd meg neki, hogy te nélküle is eljössz. O.K-volt a válasz.

Így szeptember végén öt barát és Louis repülővel Kotfura repültünk. A repülőtéren Jorgos várt minket, Jorgost tizenéves kora óta ismerem, apjának kitünő étterme van Budapesten, anyja magyar, ő is kitünően beszél magyarul és egy görög hajózással foglalkozó társaságnál dolgozik - évek óta vagyunk kapcsolatban velük. Az ő feladata volt, hogy hajót szerezzen nekünk és ezt ő meg is tette - Korfutól 15 km-re Gouvia kikötőjében egy jól felkészített Sunsail 41-es várt ránk behűtött Ouzo-val. A kikötő felé menet Korfutól persze beszélgettünk, Louis rögtön megkérdezte Jorgostól:

- Te most mi van itt görög, mi lesz gazdaság meg Ciprasz?

- Ciprasz nagyon rendes fiú, megállapodott az EU-val, hogy fizet, de nem fizet. Tudod kis baj van, de görög ember nem szeret fizetni adó.

 - Adó? Aha tax! - kezdte érteni Louis, de akkorra már oda is értünk a kikötőbe. Bepakoltunk a hajóba, Tamás Gézuval, én Pistával és Frigyesz  Louisal került egy kabinba.

- Mondtam , hogy ebből baj lesz- jegyezte meg Frigyesz, kicsi vacak kabin és még dülöngélni is fog.

- Nem törödni vele, fiúk kimentenek - így Louis.

Mielőtt elindultunk volna, kiosztottam a tisztségeket: Pista és én vagyunk a kapitányok , Gézu a konyhafőnök- ugyis szeret főzni. Tamás az ellátásért felel, Frigyesz-nek nincs más dolga, mint mereven ülni a fedélzeten és kémlelni, nem jön-e valami ellenség. Louis lesz a fedélzetmester.

- Micsoda, fedezetmester? - mert csak a közgazdasági kifejezéseket ismeri - kérdezte.

 - Nem fedezet, fedélzet, deckmaistro - pontosítottuk.

- Jó , de nem dolgozni, mert informatikus csak agyban dolgozni- mondta. Mutattuk,hogy ott vannak az eszközök a sarokban - vödör, felmosórongy, padlókefe- mondtuk, hogy ez mível jár , de nem nagyon tetszett neki.

     
                        A csapat             Elindultunk Gouvia-ból                       Viharban

 

Aztán felhúztuk a vitorlákat  és elindultunk északra a sziget mentén, Sidari volt a cél. Közben egy rövid időre behajóztunk Kalamiba, hiszen Gerald Durrel itt töltött öt évet  caládjával 1935-39 között és erről írta feledhetetlen könyvét a "Családom és más állatfajták" címűt és erre Louis is nagyon büszke volt. Szerinte család neki is állatfajta!

Megkerülve a sziget északi csücskét Kassiogi és Kalamaki érintésével egyenletes 3-as , 4-es széllel délutánra Sidariba érkeztünk és a sziklák közötti tengeröbölben horgonyoztunk.

     

       Kilátás a Durrell házból

       Durrellék emléktáblája

     A Durrell ház terasza

Menet közben Frigyesz szótlanul ült a fedélzeten, láthatóan gondokba merülve, s sehogysem értette, miért van jó kedvünk.

- Hogy vagy Frigyesz?- kérdezte Louis barátságosan.

 - Hát ez a vitorlázás egy nagy marhaság- volt a válasz szükszavuan.

A vacsoránál Pista felvetette, hogy ha valamilyen súlytól meg kellene szabadulnunk, egyszerüen kidobjuk Frigyeszt.

 - Miért kidobni?- így Louis.

 - Mert semmi hasznunk nincs belőle - fejtette ki Gézu.

- Haszon? Profit?- kapcsolt azonnal Louis . Frigyesz nincs profit?

- Nincs, egy fikarcnyi profit sincs Frigyesz- így Tamás.

 - Ez nem igaz, Frigyesz hívott meg ide, ő fizet nekem egész út, repülő, hajó 

 - Hajót is? 

 - Igen , hajó, 120 angol font.

Frigyesz felélénkült, mert tudta, hogy a hajó ingyen van, de Louistól azért biztonságból beszedte az előleget.

 - Na igaz, de majd kis profittal elszámoljuk Louis - próbálta menteni a helyzetet. Na  ezen jót szórakoztunk, de az esti sört azért Frigyeszszel  fizettettük!

 

 

       Itt kötöttünk ki

       Sziklaöböl Sidarinál

      A  napfényes beach

Sidari az egyik legismertebb üdülőhelye Korfunak. A sétálóutca bárjai,tavernái átnyúlnak a tengerpartra, remek hangulat van egész este.

Nyugodt éjszaka után Gézu és Tamás közös reggelit készített- rántotta, sajt , felvágott, paradicsom,paprika az otthonról hozottakból és még tzadzikit is csináltak , tényleg remek volt.

- Ma sem lesz pihenőnap?- kérdezte Frigyesz rá jellemző balgasággal a 2.napon.

- Ma a világ legszebb tájára hajózunk Frigyesz- mondtam, de én is csak gondoltam, mert olvastam róla. Irány Paleokastritsa!

Megint gyönyörű idő, verőfény, lágy, közepes szél, jól haladtunk. Elhagytuk Agios Stefanost - itt minden második név Agios-sal (Szent) kezdődik. Kerestem, hátha van Agios Andreas is - de az nincs a szigeten - rajtam kívűl. Agios Georgis Bay után nem sokkal egy csodálatos, vízből kiálló sziklákkal, szigetecskékkel, barlangokkal tarkított öbölbe hajóztunk be, ez Paleokastrica! Ismerem az Adriát az Isztriától Dubrovnikig, láttam a Halong öblöt Vietnamban, de ilyen szépet még nem láttam! Jorgos itt is várt ránk, rögtön induljunk a barlangokhoz- mondta, miután felvettük. Elvitt minket a három öböl barlangjaihoz, ahol az áttörő napfény hihetetlen kék fényjátékot produkál a tenger vizében, az öböl mentén fürdőhelyek, hotelek, tavernák és csónakok százai. Az egyik szikláról éppen fiatalok ugráltak a vízbe nem kis bátorsággal.

     
           Paleokastritsa látképe              A kék barlang        A dombtetőn templommal        
     
        A tagolt kastritsai part        Az öböl zsúfolt kikötője         Látkép a Bella Vistáról

A két öböl közti magaslaton egy templomot építettek, ezt is meglátogattuk, meg a Bella Vista kilátóhelyet, ahonnan teljes szépségében tárult elénk a hármas öbölkomplexum a hegyek ölelésében.

- Na Frigyesz hogy tetszik?- kérdezte Jorgos

- Hát nagyon szép, de nincs valami állás itt nálatok, mert ez a vitorlázás egy nagy marhaság - mondta ismét

- Van, de csak hajón- így Jorgos

- Frigyesz csak viccel, ő nagyon élvez - vetette oda Louis

- Lehet, hogy élvez, de ez nem nagyon látszik rajta - így Gézu

Este együtt vacsoráztunk Jorgossal a csodás panoráma bűvöletében és Louis megemlítette Jorgosnak, hogy

a szolgáltatásokról esetleg szeretne számlát kérni, mert magyaroktól tanulta, hogy ezt esetleg el tudná számolni a cégénél

- Invoice- mondta

- In....micsoda?- kérdezte Jorgos

- Hát szamla, Rechnung. Invoice

-Ezt a szót görög ember nem ismeri, kapsz esetleg papír, hogy fizettél, O.K?

- Nem felfogni, de még tanul - mondta Louis és ennél a pontnál kezdte érteni a görög válságot.

Paleokastritsa valóban elbűvölt, szívesen maradtunk volna, de hívott a tenger.

Korfu dél-nyugati partjai mentén Paxos majd Antipaxos szigetére hajóztunk, fürödtünk a kristálytiszta 27 fokos tengerben és meglátogattuk a Kék Lagunát Sivotá-nál.

Miután ezúttal is jó szelünk volt, délutánra megérkeztünk Achilleion-ba, ahol meglátogattuk Sisi palotáját. Ez Korfu legismertebb és legszebb műemléke, a szomorú királyné tavasszal és ősszel gyakran töltött itt hosszabb időt. Szép bálterme van, hatalmas parkkal, egy nagyméretű Achilleusz szoborral.A bálterem bejáratánál görög tudósok mellszobrai fogadják a látogatót, csak egyetlen nem görög írónak van itt mellszobra, a Sisi által kedvelt Shakespeare-nak.

/Pista megjegyezte, hogy bár együttérez a boldogtalan királynéval, de egyszer szeretne olyan helyzetbe kerülni, hogy legfőbb gondja az legyen , hogy hol és milyen palotát épittessen magának. Előzőleg egy másik úton már láttuk  Sisi  Mira Mare kastélyát az Adrián./

     
     Sisi palotája Achilleionban          A palota lépcsője         A palota kápolnája
     
      Szobrok a bálterem előtt      Achilleusz a legyőzött Hectorral      Kilátás a palota kertjéből

Már szürkületben indultunk tovább Korfu városába, szerencsére az új kikötő melletti yachtkikötőben kaptunk helyet. Ezt az estét Korfu belvárosában, a Spinaidán töltöttük, egy hangulatos Tavernában vacsoráztunk, még most is sok turista volt, az  üzletek késő estig nyitva. Látnivaló viszonylag kevés van a két erődön kivül- az egyiket, a Régi Erődöt a XV.sz. elején a velenceiek a törökök elleni védelemre épitették, körbe a Kondrafossa árok szinte szigetté változtatta ezt a fellegvárat.

A második török ostrom  1550 körül arra késztette a velenceieket, hogy egy még nagyobb, még erősebb erődöt épitsenek a külső város védelmére, így 1553-58 között az Új Erődöt is  megépítették. Falai, méretei lenyügözőek. Korfu egyik nevezetessége a Szt Mihály és Szt György Palota, amelyet az angolok építettek kormányzói palotának,1994-ben itt tartották az EU konferenciáját, de ma eléggé elhanyagolt állapotban van.

     
              Korfu - Régi Erőd                Az erőd bejárata        Az új Erőd hatalmas falai
     

    Korfu nagykikötője

 Kanoni félsziget Vlaherena templom                 Alkonyat Korfun

Későn kerültünk kabinjainkba, de Pistával azért konstatáltuk, hogy másnapra elromlik az idő! Ezen az éjszakán azonban még jól aludtunk.,

Másnap felhős, borult égre ébredtünk, erős szél fujt, A fiuk kissé viharverten támolyogtak ki a reggelihez, az asztalon fognunk kellett a csészéket és a felvágottas kenyérdarabok is kalandos úton jutottak a szánkba.

- Remélem ilyen szélben eszetek ágában sincs elindulni - így Frigyesz

- A vitorlákat 1/2 10-kor húzzuk fel, Gézuék helyezzenek mindent biztonságba a konyhában, a kabinokban a leeshető tárgyakat helyezzétek az ágyakra és vegyetek fel viharkabátot- mondta Pista, a mai kapitány. Egy szó sem hangzott el, de a srácok nem voltak feldobva. Felhúztuk a vitorlákat, elkötöttem a hajót és elindultunk át a tengeren Albánia felé.

Már egy órája haladftunk erős 5-ös szélben, dölt a hajó, a víz időnként átcsapott a fedélzeten- ilyenkor Louis arca felderült- Legalább nem kell deck mosni - mondta, a hullámok is erősödtek. Pistától átvettem a korrmányt, mert lennt elintéznivalója volt, de visszajöve félhangosan a fülembe súgta, hogy próbált beletalálni a kagylóba, de csak körbepisilni tudta. Tamás ezt hallva le sem ment, egyszerüen kiállt a hajó farába. Persze rögtön megtapasztalta, hogy egy kézzel a korlátot és a nagrágot fogni, a másikkal  az irányzékot tartani nem is olyan könnyű és még így is visszafujt a szél néhány cseppet, amit Frigyesz rossz néven vett, mert ő indulás óta mereven ölelgette az árbócrudat és semmi pénzért el nem engedte volna. Szerencsére félóra múlva befutottunk Albánia Sarandra kikötőjébe. Nagy üggyel bajjal lefixáltuk a hajót és kiléptünk a partra.  Frigyesz képtelen volt egyenesen menni, de Louis is furcsán viselkedett.

- Frigyesz térj magadhoz, mert most megyünk az ásatáshoz-így Gézu

- Ásitás? Most ásítottunk nemrégen- mondta Louis, nyilván az alvásra gondolt

- Nem ásítás, hanem ásatás, romok,romváros, műemlékek

Béreltünk egy kisbuszt és elmentünk Butrint-ba, az UNESCO világörökség részét képező fantasztikus városba. Történelme  i.sz előtt 4. évszázadban (!) kezdődik és folyamatos épitkezések és fejlesztések jellemzik, római és későantik korabeli épitményei a legjelentősebbek. A Vivari csatorna mentén épült városnak mozaikpadlós fürdője, jó állapotban feltárt katedrálisa és a dombtetőn épült Akropolisza is van.

     
         A vivari csatorna  Kötélvontatta komp a csatornán       A tuloldalon Ali Pasa erődje
     
             Butrint szinháza          A katedrális Butrint-ben             A butrinti Akropolisz

- Persze - szóllt meg Frigyesz, aki a romok láttán egyre jobban felélénkült-  mert a görögöknél minden hegytetőre épült épitményt Akropolisznak hívnak. De nézd meg ezt az oroszlános kaput és a hatalmas, precízen illesztett kövekből épült várfalat. Vagy a Vivari csatorna mentén épült Ali Pascha háromszögű erőditményét.

Láttam, hogy ez még Fricit is lenyügözte, de a többiek is elismerően bólogattak. Louis odasomfordált hozzám- Látod, ez kell ennek a lokott Frigyesznek-mondta

- Nem lokott, hanem lökött

- Az mindegy, bolond az bolond. Amikor megmutat neki Stonhenge-t Angliában. órákig körbetáncolta.

Persze rengeteg képet csináltunk. Megérinti az embert itt a történelem.

Visszatérve Sarandrába még egy kicsit körülnéztünk a városban.Az albánok, miután felszabadultak az elnyomás és  elszigeteltség alól- rájöttek, hogy van egy gyönyörű tengerpartjuk és 30-35 éve elkezdtek itt egy új üdülővárost építeni. Még nem vetekszik a görögök üdülővárosaival, de szép szállodái, éttermei, jó  kikötője, szolgáltatásai vannak és sokkal olcsóbb, mint Görögország. Egy Heineken sör 2,0 Euro(ott 3,5 Euro), de a kitünő albán sör is csak  1,80 Euro.

Sajnos indulnunk kellett vissza a görög Gouvia kikötőjébe, hogy a hajót másnap átadjuk.

A visszaút kellemesebb volt, bár most is erős szél fújt, de egyenletesebben, nem dobálta úgy a hajót mint délelőtt, s bár közben egy jó zuhét is kaptunk, viszonylag simán értünk a görög partok mentén este 7h felé Gouviá-ba.

A kikötő mólója ugyan védettséget jelentett a hullámok ellen , de azért kiültünk a partra vacsorázni. Jorgos is megjelent, együtt iszogattunk. Látva a szótlan Frigyeszt Louis megjegyezte
- Frigyesz nem tulságosan szószatyor

- Szószátyár Louis, de mondhatnál azért valamit Frigyesz- mondtam

- Ez az egész vitorlázás egy nagy marhaság- mondta Frici és egy schluckra kiitta a stampedli ouzo-t.

 

 Így végződött vitorlázásunk a Jón tengeren.