Hírlevél
1145 Budapest Mexikói út 50.
06-1-363-77-41
06-1-467-01-44

Aktuális hírek

Észak Olaszország lagunái

 

  Észak- Olaszország lagunái

 

Néhány éve már nemcsak Velence környékét és Padovát, de Észak-Olaszország lagunáit és tengerpartját is behajózhatjuk lakóhajóval. Precenicco kikötőjéből indulva. Ez egy különleges hajóút történelmi városokkal , természeti szépségekkel és az olasz kultúra érdekességeivel. A vidék legismertebb városai Lignano és Grado, de a többi városka - Aquileia,Marano,Caorle is -  felejthetetlen élményeket jelent.

 

 

Lignano

 

A világhíres homokos strandján kívül élménypark, aquapark és állatkert is vonzza a látogatókat és miután a csatorna pár méterre halad a tengertől, érdemes egy tengeri fürdőzést is megejteni. Este pedig a tengerparton üzletek, éttermek és bárok, a fiatalokat  meg diszkók várják.

     

 

  Grado

Kelet "Velencéje" keskeny földnyelvvel összekötött szigettel,történelmi belvárossal, kedves festői halászfaluval .

     

  

  Marano

Teljes egészében eredeti állapotában restaurált középkori halászfalu. Kikötni a halpiac   mellett lehet, ahol természetesen mindig  kaphatunk friss halat.

     

 

  Aquileia

A rómaiak építették ( Kr.után 181-ben ) évszázadokkal Velence előtt, ezeréves város, fő látnivalói a  Szent Maria Assunta  bazilika ( Krisztus-korabeli mozaikokkal ) és az archeologiai park a múzeummal. Archeologiai leletei miatt az UNESCO világörökség része.

     

  

   Caorle

Történelmi városközponttal és természetes lagunákkal  és egy 10. században épült harangtoronnyal is büszkélkedhet .

     

 

   A vidék egyik jellegzetessége :a bor ...

A Collio régio hegyes-dombos vidéke a klimának köszönhetően híres borairól, fehér borból 5x többet készítenek, mint vörösből. A Colliobor tipikusan testes bor és a következő szőlőkből készül: Chardonnay,Ribolla Giallo, Frinlano, Savignon Blance, Pino Blanco, Pino Grigio és Molvasia Istriana . A vörös bor szőlői ezen a vidéken : Merlot, Cabernet France  és Cabernet Savignon.

 

   Az időjárás

A szezon hosszú és megbízhatóan stabil időjárású. Nyáron a középhőmérséklet 30 C , de tavasszal is már kellemes 18-25 C . A közeli Alpok miatt a levegő nagyon egészséges. A csatorna közvetlenül a tenger mellett halad, ezért néha szél és eső is lehet. A vízszintet a tenger szabályozza, de a lagunák általában stabilan hajózhatók .

 

   És még egy szempont lakóhajósoknak: legközelebb van hozzánk!!!

 

 

Zsilipek a lakóhajós utakon

   A zsilipekről...

 

 A zsilip vagy hajózsilip olyan műszaki szerkezet, amely a vízi járművek különböző magasságú vízfelületek közti felemelésére és lesüllyesztésére szolgál. A zsilipeket arra használják, hogy a folyók, csatornák könnyebben hajózhatók legyenek, de sok helyen a vízszint szabályozását is ezen zsilipek segítségével oldják meg ( pl Hollandia ). Mivel a lakóhajóut során gyakran találkozunk zsilipekkel nem árt többet tudni ezekről a szerkezetekről !

 

A zsilipek története.

Az ősi időkben a vízi közlekedés már gyakori volt, de a folyók gyakran túl sekélyek voltak ahhoz, hogy a legkisebb csónakokon kivül bármi is használhatta azokat .Aztán az emberek rájöttek, hogy a folyók gátak építésével hajózhatóvá tehetők, mert az emeli a vízszintet. A víz a gát mögött mélyebb lett, végül a tetején átbukott, léterehozva ezzel az un. "bukógátat". A víz elég mély lett ahhoz, hogy a nagyobb hajók is közlekedjenek rajta. A gátépítést megismételték a folyók mentén és igy "lépcsők" alakultak ki a mély vízben.

A gátak és bukógátak létrehozása együtt járt azzal a problémával, hogy hogyan lehet átjuttatni ezeken a vízlépcsőkön a hajókat. Ennek korai megoldása volt a "hullámzsilip". Ez lényegében egy kis nyílás volt a gáton, amit gyorsan lehetett nyitni és zárni.Amikor a rés kinyilt, a nagymennyiségű víz kiáramlása magával vitte a lefelé tartó hajót, illetve lehetővé tette a felfelé közlekedőknek, hogy kézzel vagy csörlővel vontassák a hajókat.  Mikor a hajó áthaladt gyorsan lezárták a  rést.

Ezt a módszert az ókori Kínában is széles körben alkalmazták, de a módszer veszélyes volt, sok hajó elsüllyedt a kiáramló víz hatására.

Ezután kezdték alkalmazni a " vízkapukat" , ekkor már csak a két (felső és alsó ) kapuszárny közötti vízet kellett leereszteni a hajó áthaladása  esetén.

Ezt a fajta zsilipet először a kínaiak használták a Szung dinasztia (960-1279 ) idején, de valószinüleg a rómaiak is ismerték.

 

     

 

Hajózsilip Finnországban

 

 Bray Lock Windsor

 StJohnLockLechdale

A középkori Európában az első ilyen zsilip Vreeswijk-ben épült 1373-ban. Ezt követte több maihoz hasonló  kis és nagymedencés zsilip építése, melynek híres mérnöke az olasz Bertola da Novate (1410-1475 ) volt, aki 18 zsilipet épített.

A XVII-XVIII-XIXI században aztán sorra épültek ( főleg Angliában, Irországban és Hollandiában ) a folyókat szabályozó zsilipek . Ma a világ legmélyebb zsilipe Kazahsztánban, az Ertis folyón épült Oskemen zsilip ( 42 m színtkülöbség ) és az írországi Shannon folyón Limerick közelében épült Ardnacrusha zsilip ( 31  m vizszintkülönbség ).

 

A lakóhajós utakon Europában 3 féle zsilippel találkozhatunk: kézi, félautomata és automata zsiklipekkel, ezek közül sok több mint száz évvel ezelőtt épült! Angliában még ma is sok a kézzel elfordítható zsilip a "narrow" csatornákon, de Franciaországban is sok a   kézi csörlővel működő zsilip ( jellegzetesen a Canal du Midi-n )

     

 

    Anglia-Sonning zsilip

 Skócia-Caledonia 

         csatorna

 Franciaország- 

        Canal   du Midi

     
      Canal du Midi  Zsúfolt zsilip Forserannesban

 

    Svédország-Göta csatorna

 

Érdekességek és méretek:

 

1/ Rajna-Majna csatorna: megnyitása  1992 szeptember 25 a csatorna 72 km hosszú szakaszán 16 db egyszeri zsilip 81 m szintkülönbséget hidal át.  Minden zsilip 12 m széles és 190 m hosszú, ezek 17 és 24 m

emelő magasságú aknás zsilipek          

 

 2/Panama csatorna: megnyitása 1914 augusztus 15

      a csatorna hossza 77 km,szélessége 22 m,magassága átl. 9 m

      7 mesterséges tó összekötve csatornákkal és két végén egy-egy

      zsilippel . A zsilipek hossza 305 m,szélessége 32 m (kettős zsilip)

      A zsilipkapuk vastagsága 2,1 m ( ! ) ,magassága 25 m

      A hajókat kis mozdonyok húzzák át a zsilip tetején lefektetett

      sínpályákon.Hajónként általában 6 mozdonyra van szükség.

               A Gatun-i zsilip háromlépcsős 26 m szintkülönbséggel

               a Colon-i zsilip 16,6 m szintkülónbségű

 

     

3/ A Bős-i zsilipet 1992 október 25-én nyitották meg a kettős zsilip méretei:  275 m hosszú , 34 m széles és    18 m magas

Ha a felvizen(Pozsony felöl) erős szél fúj,  kishajóknak,evezősöknek és

lakóhajóknak veszélyes, mert a csatornán keletkező hullámok a zsilipbe való be- és kihajózást rendkívül megnehezítik. Erről nem nagyon lehet hallani , de már több hajó szerencsétlenül járt, sok összetörött, bár szerencsére haláleset nem történt. Ilyen

zsilipek mellé kishajó zsilipet is kell építeni, de ezt szlovák kollégáink megspórolták.

 

 

            Lakóhajó útunk során a zsilipek barátaink, de megfelelő 

              óvatossággal és  figyelemmel   kell áthaladni rajtuk !

 

   

Skót csatornákon

 

 

   Misztikus várak, királyi kastélyok, festői vízek 

   és csatornák whisky és skót szoknyák.

   Ez Skócia.

   Ezúttal az ország legnépszerűbb csatornáit mutatjuk be.

 

   A 216 km hosszú csatornarendszer mentén méltán

   híres városok ( Edinburgh, Glasgow ), kastélyok

   (Balmoral, Eilean Donan ), katonai erőditmények ( Fort

   Augustus,Fort William) és eseltleg még szörnyek

   ( Loch Ness ) is vannak.

 

    Érdemes arrafelé hajózni!

 

 

 

 

   A Crinan csatorna

Skócia legfestőibb csatornája a 14,,4 km hosszú Crinan csatorna, igazi turisztikai ékszer,  amelyet nagy kedvvel keresnek fel az egész világról a kaland-vitorlázók. Szép kirándulásokat, izgalmas kerékpártúrákat tehetünk a környékén és remek, barátságos hotelekben  találunk szállást..

     

 

    A Forth and Clyde csatorna

 

Az 1801-ben John Rennie által épített 56 km hosszú csatornát 2001-ben újitották fel  Granemonth és Bowling között. Nyüzsgő falvak, zsúfolt átutazó forgalom jellemzi a tengertől tengerig az országot átszelő csatornát. Az Union csatornára átvezetést a műszaki csodaként emlegetett forgattyús hajóátemelőmű, a Falkirk Wheel biztosítja .

     

 

  Falkirk Wheel

Ez az első és máig  egyetlen forgató  hajóátemelőmű. 2002-ben nyitották meg. A látogató központban interaktív kiállitás, plazma kivetítős művészeti programok, ajándék üzlet és kávézó is várja a vendégeket, miközben megtekinthetik az egyedülálló mérnöki vízi létesítmény múködését.

     

 

   Az Union csatorna

A csatorna a Falkirk Wheel-től Edinburgh-ig 49,6 km. A csatorna jellemzője, hogy az Avon , az Almond és a Slateford aquaduktjain is keresztül vezet. Ezek Anglia legrégebbi és legkedveltebb  aquaduktjai. Csónakokat, kisebb hajókat bérelhetünk, csendes, zsilipmentes vízen hajózhatunk és a legfinomabb ételeket is megkóstolhatjuk  a partmenti pubokban és éttermekben .

     

 

  A Caledonia csatorna

 

Az országot északon átszelő híres csatorna 96 km , a skót felföld legszebb tájain vezet keresztül. Kedvelt a vitorlázók körében, vadregényes, a Loch-nessi szörnnyel misztifikált vizein a leggyorsabban lehet elérni az Atlanti Oceánt az Északi tenger  és az Ir tenger felöl.

A Caledonia csatorna átvezet a lélegzetelállitó Loch Lochy és Loch Linnhe tórendszeren, az út mentén remek séta és  kerékpárutak teszik hangulatossá a vidéket és nyujtanak kellemes kikapcsolódási lehetőségeket.

     

 

   Ne legyünk skótok és egyszer látogassuk meg lakóhajóval!!!

 

 

Egy igazi nyaralás

 

 

  Változnak a lakóhajós szokások

 

 

Az utóbbi években megváltoztak a lakóhajózási szokások és ezt az idei előfoglalások is alátámasztják!

A hozzánk legközelebb lévő francia, holland, német, lengyel, angol hajós útvonalak minimum 2 napi autóútra vannak, ráadásul a családok általában 2-3 hetes nyaralást terveznek, így érthető, hogy egyre népszerűbbek az egyhetes lakóhajóúthoz kapcsolódó további programok.

Sokan töltenek a hajózást megelőzően vagy utána 1-1 hetet abban az országban, ahol hajóznak,ezért a "Különleges ajánlatok" mind vonzóbbak (www.benacoyachting.hu/Különleges ajánlatok /. Sőt az egyedi kivánságoknak is - városnéző programok, kastélylátogatások, belépőjegyek egy-egy eseményre a lakóhajózással kapcsolatban - ilyen volt a londoni olimpia 2012-ben vagy az edinburghi várban minden évben megrendezett katonai parádé, a párizsi Disneyland , a nimes-i gall-román várjátékok egy Canal du Midi-s út során, de a híres velencei Vona-Longa evezőverseny is  - érdemes volt eleget tenni.

     

 

Ilyen események idén is lesznek - ezekről folyamatosan hírt adunk - és ha nem kötött a nyaralási időpont, érdemes ezekhez az eseményekhez - akiket érdekel - alkalmazkodni. 

A honlapon ennek érdekében egy hírlevél archivumot hoztunk létre, ahol megtekinthetőek a korábbi hírlevelek, útvonal leírások, mérnöki vízi létesitmények ismertetői, különböző proramok leírásai . Mielőtt döntenének a következő hajóútjukról, érdemes előtte itt tájékozódni  ( www.benacoyachting.hu/Aktuális hírek-hírlevelek archivuma )

     

 

  

        Ne felejtse el! Még rengeteg felfedezésre váró lakóhajó út van és 2014-ben is új

                                                        élményekkel gazdagodhat!

 


Ujdonságok a lakóhajózásban 2014

 

Az egyes hajóstársaságok 2014-ben is sok ujdonsággal jelentkeztek, részben új desztinációkkal,  kikötőkkel részben új vagy korszerűsiett hajókkal.

 

LE BOAT : a/ új kikötőt nyitottak a lengyel Mazúri tavak központjában Gyzicko-ban. Innen északi irányban Wegorzewo felé vagy délre Mikolajki - Pisz felé remek hajóutakat tehetünk  a lengyel "vadvízországban " három nagyon jó hajótipussal:

 Hajó  Hajótipus  Fő  Ár Euro-ban  1 hétre*
   Nautiner 38  6+2  1690 - 2890 Euro
   Nautiner 40.2  4+2  1715 - 2975 Euro
   Nautiner 40.3  6+2  1875 - 3185 Euro

 

   *részletes árak honlapunkon !

 

 b/ új design-al jelent meg a VISION 3SL és VISION 4SL tipus. Előbbi 6, utóbbi 8 fő részére kényelmes, de a szalonban is lehet aludni, így 10 illetve 9 fős -. Fedélzeti napvédő ernyő(bimini) teszi kényelmesebbé a hajózást.

c/ minden francia útvonalon WIFI hozzáférési lehetőség, amely segít a tájékozódásban, az útvonalakban, az időjárás előrejelzésben és egyéni ügyintézésben is.

d/ Franciaországban és Németországban 2014-től "Stand up paddle " / evezős windsurf lap / is bérelhető.

 

LOCABOAT :

a/ a 400 darabból álló flotta most egy új luxus modellel bővült. A Linssen Grand Sturdy 34.9 tipus mindent kielégitő, rendkívül komfortos hajótipus a francia Joigny, Corbigny, Mountbard, Scey sur Saone és Saint Leger kikötőkből bérelhetők (ahogy egyirányú útra is ). Teak fával boritott, napozó védőernyővel felszerelt fedélzet, orr és farrsugár hajtómű teszi könnyűvé a benavigálást !

   Linssen Yacht Sturdy 34.9  4+2 fő  2100-3360 Euro/hét*

 

    * részletes árlista honlapunkon www.benacoxachting.hu/Lakóhajózás Europában/Árak

 

 b/ Schwerin, az Elba menti Dönitz és a Havelkanal Liebenwalde körzetében hajóvezetői engedély nélkül is lehet hajózni, de a müritzi tavon átkelni csak max, 3 Beaufort szélerősségig lehet. Berlin- Brandenburg - Potsdam és Ketzin  viziútjaira engedély kötelező !

 

NICOLS :

a/ az első Nicols bázis 1990-ben a Franche Comte-i  Dole-ban épült meg.Jelenleg 5 féle szériában 22 hajótipust és eddig közel 600 hajót gyártott a Nicols"hajógyár". 20 bázisáról több mint 30000 utas indult lakóhajó útra. A hajókat a szép design, a különleges elegancia és az egyedi megoldások ( pl - melegvízes csatlakoztatható medence ) jellemzik.

 

 Több éve egyedül a NICOLS-nak van Portugáliában  kikötője a 

  vadregényes Grande Lago-n. 

 

 

  b/ új kikötőt nyitottak a német Ruppiner Land-on Lubz-ban és Wustrau-ban / lásd  

   prospektus ! /

  c/ bár nem új, de felhívnánk a figyelmet a vadregényes Bretagne-ra és kikötőire :

                     Dinan                               Josselin                                       La Rouche- Bernard

     

 

NARROWBOATS:

 

a/ az  Angliában nagyon népszerű "narrowboat " hajózás /ez u.n. keskeny hajót jelent, mert az angliai csatornák csak 2,20-2,40 m szélesek / több mint 2200 mile / 3200 km / hosszú csatorna-rendszeren zajlik és 1569 zsilip tesz ezt folyamatosan lehetővé. / lásd www.benacoyachting.hu /Narrowboat hajózás /

 

 

A fentiek ismeretében 2014-ben sem lesz könnyű a lakóhajózás kiválasztása a bőség zavara miatt. A vonatkozó katalogusok már megérkeztek és szívesen küldünk  Önöknek a megadott  címre !