Hírlevél
1145 Budapest Mexikói út 50.
06-1-363-77-41
06-1-467-01-44

Aktuális hírek

Ősszel a Temzén

 

  Ősszel a Temzén

  Szentandrási Zoltán 2014 szeptember

 

 

Minden utikönyv azt írja,hogy Angliában bizonytalan az időjárás, gyakran van köd, esik az eső és a hőmérséklet is hektikusan változik.

Ezúttal szerencsénk volt. Egy hét verőfényes napsütés a "ködös Albionban", nyári meleg, pedig már szeptember vége volt, bennt jártunk az őszben! Annál szebb volt a folyó a napfényben és a partmente fáinak, növényzetének lassan kezdődő színe változása.

Windsornál  folytattuk  az ismerkedést a folyóval - először a londoni olimpia alatt jártunk itt . A királyi lakhelyet, a windsori kastélyt persze meglátogattuk, lenyügöző volt, akár a történelme! Méretei, termei, lakosztályai, kertje igazi kuriózum. És a víz felöl még izgalmasabb, sejtelmesebb.

     
         Étterem a parton           Hajók   Windsorban

 

        A Temze Windsornál

 

     
      Látvány a windsori hídról           Partmente a Temzén                      Kétéltű
     
                                                    A   windsori   kastély   a    Temze    felöl
Aztán átmentünk az angolok keleti tóvidékére, a híres Norfolk Broads-ra. Bár már korábban hajóztunk itt, most is fantasztikus volt. És az angolokra nem jellemző módon a legnépszerűbb kikötőkben - Wroxamban, Horningban - legalább olyan nyüzsgő forgalom volt, mint az Adrián nyár közepén! Igaz a Golf áramlat miatt itt sokáig jó idő van, egyesek még a karácsonyt is a vízen töltik. Sok londoni polgárnak van hétvégi háza a Broads-on, a képek jól illuszrálják ezeket.
     
    A  vizi paradicsom térképe         A Broads központja:Wroxam            Horning üdülőfalu
     
           Horningban                   Wroxamban       Hétvégi ház a Broadson
     
              Üdülő Horningban    Egy kikötő  : Potter Heigham  Romantika Potter Heigham-ban

 

Anglia nem a legnépszerűbb lakóhajós célpont volt eddig  a magyaroknak, de aki már többször volt európai hajóuton  és különleges élményekre vágyik, látogasson el egyszer a Temére és ne hagyja ki a Norfolk Broads-ot sem. Ne feledje ezek mind természetes vizek, melyekből egyre kevesebb van!

 

Lásd még a honlapunkon "Aktuális hírek-hírlevelek archivuma":Anglia:a Temze lakóhajóról.

 

A foci VB legszebb gólja hajóról

Amikor a hajót lefoglaltuk még nem gondoltunk bele, hogy utunk a foci VB-re esik és ez jelentősen befolyásolja majd a hajózás körülményeit.

 

Általában több családdal együtt szoktunk hajózni,most is egy baráti családdal voltunk, két-két tizenéves  fiúval és lánnyal.

Idén választásunk Hollandiára esett, szeretjük a hollandok emberléptékű városait, nyitott élet-vitelüket - házaik átláthatók, még sok helyen függönyt sem használnak - és Friesland vízben, tavakban, szélmalmokban gazdag természeti szépségeit is.

Woodsendből előszőr Sneek-be, majd Leeuwardenbe hajóztunk egy Vision 4SL tipusu hajóval, ami nagyon korszerű, kicsit szálloda szerű kabin kialakítással, de nagyon kényelmes, szép panorámás szalonnal és nagy tetőterasszal, ami a szalonból is megközelithető.

     

Leeuwarden Friesland történelmi fővárosa, 95000 lakóssal, de 20000 (!) egyetemistával. Ez érződik is a városon, lüktet, mindenki kerékpáron közlekedik, csevegő és hangoskodó fiatalokkal és valami bájos, utolérhetetlen hangulata van, zsufolt kávéházakkal és éjszakai klubokkal. Mi a szinház előtti folyóparton kötöttünk ki éjszakára, a hajó visszatükröződött a szinház üvegfalán, innen csak két perc gyalog az igazi belváros. Egy korabeli , téglafalas fagerendás házra azt hittük múzeum, de az ajtóban álló egyenruhás közölte, hogy ez börtön , így azt mégse néztük meg.

Már itt is feltüntek a foci VB plakátjai, nem mellőzve a "Hajrá Hollandia" feliratokat, de ekkor még nem figyeltünk annyira rá.

Másnap junius 12-én a Zuidersee partján fekvő Workumba hajóztunk, ez a kisváros is u.n. "ringeloor"(körkörös,gyűrűs) technikával dííszített cserépáruiról  nevezetes. Egy kedves angol házaspár hajója mellé kötöttünk ki, a férfi - Moore úr - valami gyáros volt , a hajójában kialakitott "könyvtár-irodából" irányitotta interneten keresztül az ügyeket, ha éppen nem hajózott. Április végén  minden évben átjönnek a ködös Angliából és szeptember végéig járják lakóhajójukkal Europát. Nagyon irigyeltem!

     

Javasolta, hogy menjünk át hozzájuk megnézni a VB nyitómeccsét:Brazilia-Horvátország 3:1 Neymar két góljával.

- Ah,ezeket mi megverjük - mondta, akkor még nem sejtette, hogy pár nap múlva kikapnak Uruquay-tól 2:1-re (hiába rugott Rooney egy gólt ) és idő előtt ki is esnek.

Na de másnap!!!

Az angolokkal együtt behajóztunk Lemmerbe, a város közepébe, mintha a Vörösmarty téren  kötöttünk volna ki. Szerencsére éppen kihajózott előttünk két hajó, így remek helyeket kaptunk. A másik oldalon egy holland hajó állt, magas, kissé testes, vöröses, szakállas holland  itta a sört barátjával, egy alacsony, kissé hóbortosnak tűnő alakkal.

     

A partmentén hullámzott a nép, a kávéházak és éttermek zsúfoltak, hatalmas kivetítőkön várták a számukra létfontosságú Hollandia-Spanyolország mérkőzést. Miután a spanyol tiki-taki focit kedveltem, nem sok esélyt adtam a hollandoknak. A meccs kezdetére szurkolói kórusok alakultak ki, Moore úr, angol barátom mondta, hogy jó lesz résen lennünk, mert a hollandok váratlan lépésekre képesek, főleg ital és foci együttes hatására!

A meccs eleji  jókedv azonban alábbhagyott, amikor a 27.percben kaptak egy 11-est és Xabi Alonso azt rendesen bevágta. Kissé csendesebb lett a hangorkán és pár percig az is maradt. De egyszercsak a 44.percben Persie - a hollandok legjobbja - kilép védőitől és elkezd vízszintesen úszni a levegőben - gravitáció semmi -  majd pár lépés után pont a fejére érkezik egy beadás és ő  így úszva még bele is biccent és óriási gólt fejel Iker Casillas hálójába!

     

A kikötő felrobbant! Az emberek felugráltak,egymást kezdték csókolgatni - szerintem a helyzetet kihasználva a férfiak addig ismeretlen nőket is csókolgattak, ölelgettek , a mellettünk horgonyzó hajó vöröses "tengeri medvéje" ujságjával sűrűn paskolta kis haverja fejét, de sörös kriglijét magasra emelve bennünket is üdvözölt. Ugye mondtam- mondta a visszafogott angol, felesége megjegyezte, hogy azért ez a fejesgól "very beautiful " volt. Tényleg!

Na de még nem volt vége! Robben, majd megint Persie és De Vrij is gólt lőtt, így a hollandok laposra verték a volt világbajnok spanyolokat 5:1 -re! A városka egyetlen örömteli fesztívállá változott, , az egyik étterem tulajdonosa ingyen söröket osztogatott, egész éjjel ment a zene, a tánc és a strófák. Egy  szemet sem aludtunk.

     

Másnap az angolokkal együtt úgy gondoltuk, hogy csendesebb vizekre megyünk, talán valamelyik szigeten kötünk ki, ők már tudták, melyik a legjobb. De ehhez kellett volna a szomszédos holland "Stan és Pan" segítsége , de őket délelőtt 10h felé még nem sikerült felébreszteni. Bár a kisebbik, a "Pan", alsógatyában kibotorkált feldöntve néhány üres sörös dobozt, de segíteni nem tudott, mert elbotlott és ott menten ismét elaludt.

Sikerült azért kihajóznunk Lemmerből, a város ezekben az órákban úgy nézett ki, mint az óbudai sziget Sziget fesztívál után!

Amikor másnap Moore úrtól és Dorothy asszonytól szivélyesen elbúcsúztunk, megállapodtunk, hogy a következő foci VB-t lehetőleg egy esélytelen vagy már kiesett ország vízein töltjük. Én Magyarországot javasoltam! Jót nevetett, de elfogadta. Csak nehogy legközelebb bejussunk a döntőbe!

 

S.Zoltán  2014 julius

A férjeink egyszerüen megőrülnek

 

 

Két  jókedélyű,csinos barátnő, 40-esek - mindkettő családjában 2 gyerek - kereste fel irodánkat:

 

- A férjeink megőrülnek, ha egy focikaput látnak, pláne ha a tévében, rögtön nyúlnak a sörért, leülnek és ettől kezdve a meccs végéig hasznavehetetlenek. Nem veszik észre, ha bepisil a gyerek, ha váratlan vendég jön, ha kész az ebéd, egyéb rájuk bízott házimunkáról - pl. porszívozás nem is beszélve!. Na ez várna ránk a futball világbajnokság alatt, ezért gondoltuk, hogyha talán elmegyünk hajózni, ott együtt lehetünk és a meccsnézés is elviselhetőbb lenne családjaink számára.

 

- Kedves Hölgyeim! Eddigi gyakorlatunk szerint, akik foci vb-k, olimpiák és egyéb események alatt hajóztak, remekül érezték magukat. Többen érkeztek úgy vissza, hogy  a végén nem váltak el. Ez azért nem semmi!

 

Képzeljék el, hogy kikötnek Hollandia Lemmer nevű városkájának főterén vagy a Canal du Midi-n, esetleg a tengerparti Camarque-ban és miközben vacsorájukat fogyasztják, a hajóról a parti kivetítőn nézhetik a meccseket. Miután sok hajó parkol egymás mellett és a parton is sokan nyüzsögnek, természetesen drukker táborok alakulnak ki óriási tetszésnyilvánítással, a hangulat leírhatatlan és ha véletlenül kikapna a csapatuk, a bánatot is könnyebb elviselni ebben a közegben, vagy elvonulhatunk a kabinunkba.

Aztán másnap megbeszélhetjük a hajóstársakkal, hogy miért nem adták meg azt a nyilvánvaló lest és az a barom jobbkötő hogy tudta 5 m-ről 10 m-re fölé rugni.

 

- Hát ez nagyszerű! És mi addig?  - kérdezik a hölgyek

- Vagy kitünően érzik magukat vagy megszeretik a focit!

 

 A hajókat lefoglalták és rajtuk kívül még 18 hajó lesz úton a vb alatt!

 

 

 

FOCI VB

 

BRAZILIA

 

2014.

 

JÚNIUS 12-JÚLIUS 13

 

 

 

 

 Nyitómérközés:Június 12  17h SaoPaulo Brazilia-Horvátország

 Döntő:                 Július 13   16 h Rio deJaneiro Maracana stadion

 

 A foci VB-n 32 csapat vesz részt: Európa    13

                                                           Afrika        5

                                                           Dél Amerika   5 (Brazilia mint

                                                                    rendező automatikusan)

                                                           Ázsia       4

                                             ÉszakAmerika,KözépAmerika.Karib    4

                                                            Óceánia   1

 Díjazás:    minden részvevő   1,5 Mio USD  felkészülési költségként

                  kiesők egyenként  8,0 Mio USD

                  nyolcaddöntő         9,0 Mio USD

                  negyeddöntő        14,0 Mio USD

                 4.hely                      20,0 Mio USD

                 3.hely                      22,0 Mio USD

                 2.hely                      25,0 Mio USD

                 győztes                  35,0 Mio USD

     
 Novo Mahao Staion 42000 néző  Brazilia város-Nemzeti Stadion70000  Estadeo Mineirao Stadion   62500

 

     Érdekességek a foci VB-k történetéből:

 

     a legtöbbször volt bajnok: Brazilia  5x

     a legtöbbszörös világbajnok játékos: Pelé (Brazilia )  3x

     a legtöbb gólt Ronaldo lőtte, összesen 15-öt (1998,2002,2006 )

     a legtöbb gólt egy világbajnokságon Magyarország érte el, 27-et 1954-ben!

     a legjobb gólarányt Kocsis Sándor érte el 1954-ben, 5 mérkőzés-11 gól,átlag:2,2

     a legtöbb világbajnoki mérkőzést Lothar Matthaus játszotta, összesen 25-öt

     a legnagyobb arányú győzelmek:Magyarország-Dél Korea 9:0  (1954 )

                                                             Jugoszlávia-Zaire  9:0 (1974 )

                                                             Magyarország- El Salvador 10:1 (1982 )

     a leggyorsabb gólt Hakan Sükü lőtte 2002-ben a Törökország-Dél-Korea  10.2 mp-ében

     a legfiatalabb gólszerző Pelé volt, 1958-ban Wales ellen még csak 17 éves volt

     a legídősebb gólszerző: a kameruni  Roder Milla, 1994 Oroszország ellen 42 évesen

                                                            

 

     a legtöbb világsporteseményt lakóhajóról nézte: 

           Dr. Salgo István (Kecskemét ) 2008 - London olimpia

                                                               2010 - Foci VB Dél Afrika

                                                               2012 - Peking  olimpia

        

     

Igazuk volt

 

   Lakóhajózás a mazúri tavakon

 

 

Dr Fábián Ernő  utasunk irta:

 

Igazuk volt! A mazúri tavak valóban vadregényes és úgy tünik, Európa utolsó - majdnem érintetlen  - vízi paradicsoma. A lengyelek kedves vendéglátók, a tavak menti városkák - Mikolajki, Gyzicko,Pisz - hangulatosak, szép kikötőkkel és jó szolgáltatásokkal.. A tavak tiszta vízüek, az átvezető csatornák is természetesnek tünnek fővenyes partjukkal, remek fürdési és horgászási lehetőségekkel. A partmenti éttermekben (pl. Rudzewo Fekete Hattyú ) kitünő helyi specialitásokat ettünk. Mi végighajóztuk a Mikolajki-Gyzicko - Wegorzewo  és a déli  Mikolajki- Popielno- Pisz  útvonalat is, mondhatom nagy élmény volt. 

     

 

            Mikolajki kikötője

 

        A Lyczanski csatorna

 

              Gyzicko strand

     

 

            Wegorzewo kikötője

 

          Mikolajki parti sétány

 

             Naplemente a tavon

Ha már a mazúri tavakon hajóztunk, a környékre is rászántunk néhány napot, hiszen tele van történelmi emlékekkel. Érdekes élmény volt látni Gierloz-ban a híres  "Wolfschanzot a félig felrobbantott Hitler bunkerekkel - a németek menekülés közben, hogy eltakarják at utókor elöl - robbantották fel és ahonnan Hitler több mint egy éven  át irányította a hadműveleteket , még külön vasúti pályát is épitettek  Berlinnel . 1940-44 között közel 200 objektumot építettek, ebből 30 a hadvezetés bunkerei 7m (!)vastag födémmel, hogy az esetleges bombázást is kibirják!  A háború utolsó éveiben 1500-an dolgoztak itt.  De élmény volt a félig kész hatalmas zsilipeket is látni - befejezni már nem volt idejük - amelyek a hitleri tengeralattjárók  mazúri tavakra való áthajózását lettek volna hivatottak szolgálni./ Terv szerint 10 zsilip , egyenként 10 m vízszintkülönbséggel , mert az Északi tenger és a mazúri közötti vizszint különbség  111  méter.

     

 

       Pisz partmenti szálloda

 

          A mazúri felülnézetben

         A félbemaradt  Hitler-zsilip

 

  A lengyel mazúri tavak de Lengyelország is megér egy nyaralást!!!

 

Egy csöppnyi Afrika

 

  A Canal du Midi-re utazók figyelmébe !

 

 

A legtöbben autóval utaznak a Canal du Midi-re és közben valahol Olaszországban - többnyire a Garda tó partján  - szállnak meg,  elsősorban Sirmione-t szoktuk javasolni, mert ott sok és viszonylag olcsó szállásokat foglaltunk - de ezúttal egy még jobb ajánlatunk van:

                      Villafrance di Verona (közvetlen Verona mellett, így a magyaroknak útba esik

                                                  a Budapest-Genova- Cote d'Azur- Canal du Midi  útvonalon)

                       Casa Maddalena  (B+B Hotel )

 

A Casa Maddalena az olasz Toffalini család tulajdonában van, a szülők 15 évig Kenyában fagylalt forgalmazásával foglalkoztak és úgy beleszerettek Afrikába, hogy hazajőve egy kis Afrikát varázsoltak a Villafrance-i Casa Maddalenával. Ez az 1754-ben épült történelmi vidéki ház az un. "borúton" fekszik (a híres Bardolino és Custoza borok vidékén) . A ház és a kert  kialakítása, a szobák és helyíségek eredeti afrikai bútorokkal való berendezése, a világitó testek, tükrök, ágyhuzatok, függönyök, drapériák és a berendezési tárgyak mind mind afrikai hangulatot kölcsönöznek.

     
Tökéletes harmoniában igazán Afrikában érzi magát az ember, ráadásul, ha fáradtan  - esetleg egy veronai városnézés után érkezik - a kerti fürdőmedencében  afrikai állatszobrok között ejtőzhet a meleg estén. Egy kétágyas szoba ára reggelivel : 75 Euro és a Benaco Yachting vendégeit különös szeretettel fogadják!
     
     

A közeli dombtetőn szép kilátással egy kitűnő étterem a" Santa Lucia dei Monti " várja Önöket  egy kellemes vacsorára helyi finomságokkal.

 

Észak Olaszország lagunái

 

  Észak- Olaszország lagunái

 

Néhány éve már nemcsak Velence környékét és Padovát, de Észak-Olaszország lagunáit és tengerpartját is behajózhatjuk lakóhajóval. Precenicco kikötőjéből indulva. Ez egy különleges hajóút történelmi városokkal , természeti szépségekkel és az olasz kultúra érdekességeivel. A vidék legismertebb városai Lignano és Grado, de a többi városka - Aquileia,Marano,Caorle is -  felejthetetlen élményeket jelent.

 

 

Lignano

 

A világhíres homokos strandján kívül élménypark, aquapark és állatkert is vonzza a látogatókat és miután a csatorna pár méterre halad a tengertől, érdemes egy tengeri fürdőzést is megejteni. Este pedig a tengerparton üzletek, éttermek és bárok, a fiatalokat  meg diszkók várják.

     

 

  Grado

Kelet "Velencéje" keskeny földnyelvvel összekötött szigettel,történelmi belvárossal, kedves festői halászfaluval és sok gracht-tal. . A Lído-n a stranddal szemben van egy  "Da Luciano" nevű étterem, ahol  egy csinos és kedves erdélyi lány Csilla szolgál fel és a Benaco Yachting kártya felmutatásával 5% kedvezményt is lehet kapni!

     

  

  Marano

Teljes egészében eredeti állapotában restaurált középkori halászfalu. Kikötni a halpiac   mellett lehet, ahol természetesen mindig  kaphatunk friss halat.

     

 

  Aquileia

A rómaiak építették ( Kr.után 181-ben ) évszázadokkal Velence előtt, ezeréves város, fő látnivalói a  Szent Maria Assunta  bazilika ( Krisztus-korabeli mozaikokkal ) és az archeologiai park a múzeummal. Archeologiai leletei miatt az UNESCO világörökség része.

     

  

   Caorle

Történelmi városközponttal és természetes lagunákkal  és egy 10. században épült harangtoronnyal is büszkélkedhet .

     

 

   A vidék egyik jellegzetessége :a bor ...

A Collio régio hegyes-dombos vidéke a klimának köszönhetően híres borairól, fehér borból 5x többet készítenek, mint vörösből. A Colliobor tipikusan testes bor és a következő szőlőkből készül: Chardonnay,Ribolla Giallo, Frinlano, Savignon Blance, Pino Blanco, Pino Grigio és Molvasia Istriana . A vörös bor szőlői ezen a vidéken : Merlot, Cabernet France  és Cabernet Savignon.

 

   Az időjárás

A szezon hosszú és megbízhatóan stabil időjárású. Nyáron a középhőmérséklet 30 C , de tavasszal is már kellemes 18-25 C . A közeli Alpok miatt a levegő nagyon egészséges. A csatorna közvetlenül a tenger mellett halad, ezért néha szél és eső is lehet. A vízszintet a tenger szabályozza, de a lagunák általában stabilan hajózhatók .

 

   És még egy szempont lakóhajósoknak: legközelebb van hozzánk!!!

 

 

Zsilipek a lakóhajós utakon

   A zsilipekről...

 

 A zsilip vagy hajózsilip olyan műszaki szerkezet, amely a vízi járművek különböző magasságú vízfelületek közti felemelésére és lesüllyesztésére szolgál. A zsilipeket arra használják, hogy a folyók, csatornák könnyebben hajózhatók legyenek, de sok helyen a vízszint szabályozását is ezen zsilipek segítségével oldják meg ( pl Hollandia ). Mivel a lakóhajóut során gyakran találkozunk zsilipekkel nem árt többet tudni ezekről a szerkezetekről !

 

A zsilipek története.

Az ősi időkben a vízi közlekedés már gyakori volt, de a folyók gyakran túl sekélyek voltak ahhoz, hogy a legkisebb csónakokon kivül bármi is használhatta azokat .Aztán az emberek rájöttek, hogy a folyók gátak építésével hajózhatóvá tehetők, mert az emeli a vízszintet. A víz a gát mögött mélyebb lett, végül a tetején átbukott, léterehozva ezzel az un. "bukógátat". A víz elég mély lett ahhoz, hogy a nagyobb hajók is közlekedjenek rajta. A gátépítést megismételték a folyók mentén és igy "lépcsők" alakultak ki a mély vízben.

A gátak és bukógátak létrehozása együtt járt azzal a problémával, hogy hogyan lehet átjuttatni ezeken a vízlépcsőkön a hajókat. Ennek korai megoldása volt a "hullámzsilip". Ez lényegében egy kis nyílás volt a gáton, amit gyorsan lehetett nyitni és zárni.Amikor a rés kinyilt, a nagymennyiségű víz kiáramlása magával vitte a lefelé tartó hajót, illetve lehetővé tette a felfelé közlekedőknek, hogy kézzel vagy csörlővel vontassák a hajókat.  Mikor a hajó áthaladt gyorsan lezárták a  rést.

Ezt a módszert az ókori Kínában is széles körben alkalmazták, de a módszer veszélyes volt, sok hajó elsüllyedt a kiáramló víz hatására.

Ezután kezdték alkalmazni a " vízkapukat" , ekkor már csak a két (felső és alsó ) kapuszárny közötti vízet kellett leereszteni a hajó áthaladása  esetén.

Ezt a fajta zsilipet először a kínaiak használták a Szung dinasztia (960-1279 ) idején, de valószinüleg a rómaiak is ismerték.

 

     

 

Hajózsilip Finnországban

 

 Bray Lock Windsor

 StJohnLockLechdale

A középkori Európában az első ilyen zsilip Vreeswijk-ben épült 1373-ban. Ezt követte több maihoz hasonló  kis és nagymedencés zsilip építése, melynek híres mérnöke az olasz Bertola da Novate (1410-1475 ) volt, aki 18 zsilipet épített.

A XVII-XVIII-XIXI században aztán sorra épültek ( főleg Angliában, Irországban és Hollandiában ) a folyókat szabályozó zsilipek . Ma a világ legmélyebb zsilipe Kazahsztánban, az Ertis folyón épült Oskemen zsilip ( 42 m színtkülöbség ) és az írországi Shannon folyón Limerick közelében épült Ardnacrusha zsilip ( 31  m vizszintkülönbség ).

 

A lakóhajós utakon Europában 3 féle zsilippel találkozhatunk: kézi, félautomata és automata zsiklipekkel, ezek közül sok több mint száz évvel ezelőtt épült! Angliában még ma is sok a kézzel elfordítható zsilip a "narrow" csatornákon, de Franciaországban is sok a   kézi csörlővel működő zsilip ( jellegzetesen a Canal du Midi-n )

     

 

    Anglia-Sonning zsilip

 Skócia-Caledonia 

         csatorna

 Franciaország- 

        Canal   du Midi

     
      Canal du Midi  Zsúfolt zsilip Forserannesban

 

    Svédország-Göta csatorna

 

Érdekességek és méretek:

 

1/ Rajna-Majna csatorna: megnyitása  1992 szeptember 25 a csatorna 72 km hosszú szakaszán 16 db egyszeri zsilip 81 m szintkülönbséget hidal át.  Minden zsilip 12 m széles és 190 m hosszú, ezek 17 és 24 m

emelő magasságú aknás zsilipek          

 

 2/Panama csatorna: megnyitása 1914 augusztus 15

      a csatorna hossza 77 km,szélessége 22 m,magassága átl. 9 m

      7 mesterséges tó összekötve csatornákkal és két végén egy-egy

      zsilippel . A zsilipek hossza 305 m,szélessége 32 m (kettős zsilip)

      A zsilipkapuk vastagsága 2,1 m ( ! ) ,magassága 25 m

      A hajókat kis mozdonyok húzzák át a zsilip tetején lefektetett

      sínpályákon.Hajónként általában 6 mozdonyra van szükség.

               A Gatun-i zsilip háromlépcsős 26 m szintkülönbséggel

               a Colon-i zsilip 16,6 m szintkülónbségű

 

     

3/ A Bős-i zsilipet 1992 október 25-én nyitották meg a kettős zsilip méretei:  275 m hosszú , 34 m széles és    18 m magas

Ha a felvizen(Pozsony felöl) erős szél fúj,  kishajóknak,evezősöknek és

lakóhajóknak veszélyes, mert a csatornán keletkező hullámok a zsilipbe való be- és kihajózást rendkívül megnehezítik. Erről nem nagyon lehet hallani , de már több hajó szerencsétlenül járt, sok összetörött, bár szerencsére haláleset nem történt. Ilyen

zsilipek mellé kishajó zsilipet is kell építeni, de ezt szlovák kollégáink megspórolták.

 

 

            Lakóhajó útunk során a zsilipek barátaink, de megfelelő 

              óvatossággal és  figyelemmel   kell áthaladni rajtuk !

 

   

Skót csatornákon

 

 

   Misztikus várak, királyi kastélyok, festői vízek 

   és csatornák whisky és skót szoknyák.

   Ez Skócia.

   Ezúttal az ország legnépszerűbb csatornáit mutatjuk be.

 

   A 216 km hosszú csatornarendszer mentén méltán

   híres városok ( Edinburgh, Glasgow ), kastélyok

   (Balmoral, Eilean Donan ), katonai erőditmények ( Fort

   Augustus,Fort William) és eseltleg még szörnyek

   ( Loch Ness ) is vannak.

 

    Érdemes arrafelé hajózni!

 

 

 

 

   A Crinan csatorna

Skócia legfestőibb csatornája a 14,,4 km hosszú Crinan csatorna, igazi turisztikai ékszer,  amelyet nagy kedvvel keresnek fel az egész világról a kaland-vitorlázók. Szép kirándulásokat, izgalmas kerékpártúrákat tehetünk a környékén és remek, barátságos hotelekben  találunk szállást..

     

 

    A Forth and Clyde csatorna

 

Az 1801-ben John Rennie által épített 56 km hosszú csatornát 2001-ben újitották fel  Granemonth és Bowling között. Nyüzsgő falvak, zsúfolt átutazó forgalom jellemzi a tengertől tengerig az országot átszelő csatornát. Az Union csatornára átvezetést a műszaki csodaként emlegetett forgattyús hajóátemelőmű, a Falkirk Wheel biztosítja .

     

 

  Falkirk Wheel

Ez az első és máig  egyetlen forgató  hajóátemelőmű. 2002-ben nyitották meg. A látogató központban interaktív kiállitás, plazma kivetítős művészeti programok, ajándék üzlet és kávézó is várja a vendégeket, miközben megtekinthetik az egyedülálló mérnöki vízi létesítmény múködését.

     

 

   Az Union csatorna

A csatorna a Falkirk Wheel-től Edinburgh-ig 49,6 km. A csatorna jellemzője, hogy az Avon , az Almond és a Slateford aquaduktjain is keresztül vezet. Ezek Anglia legrégebbi és legkedveltebb  aquaduktjai. Csónakokat, kisebb hajókat bérelhetünk, csendes, zsilipmentes vízen hajózhatunk és a legfinomabb ételeket is megkóstolhatjuk  a partmenti pubokban és éttermekben .

     

 

  A Caledonia csatorna

 

Az országot északon átszelő híres csatorna 96 km , a skót felföld legszebb tájain vezet keresztül. Kedvelt a vitorlázók körében, vadregényes, a Loch-nessi szörnnyel misztifikált vizein a leggyorsabban lehet elérni az Atlanti Oceánt az Északi tenger  és az Ir tenger felöl.

A Caledonia csatorna átvezet a lélegzetelállitó Loch Lochy és Loch Linnhe tórendszeren, az út mentén remek séta és  kerékpárutak teszik hangulatossá a vidéket és nyujtanak kellemes kikapcsolódási lehetőségeket.

     

 

   Ne legyünk skótok és egyszer látogassuk meg lakóhajóval!!!

 

 

Egy igazi nyaralás

 

 

  Változnak a lakóhajós szokások

 

 

Az utóbbi években megváltoztak a lakóhajózási szokások és ezt az idei előfoglalások is alátámasztják!

A hozzánk legközelebb lévő francia, holland, német, lengyel, angol hajós útvonalak minimum 2 napi autóútra vannak, ráadásul a családok általában 2-3 hetes nyaralást terveznek, így érthető, hogy egyre népszerűbbek az egyhetes lakóhajóúthoz kapcsolódó további programok.

Sokan töltenek a hajózást megelőzően vagy utána 1-1 hetet abban az országban, ahol hajóznak,ezért a "Különleges ajánlatok" mind vonzóbbak (www.benacoyachting.hu/Különleges ajánlatok /. Sőt az egyedi kivánságoknak is - városnéző programok, kastélylátogatások, belépőjegyek egy-egy eseményre a lakóhajózással kapcsolatban - ilyen volt a londoni olimpia 2012-ben vagy az edinburghi várban minden évben megrendezett katonai parádé, a párizsi Disneyland , a nimes-i gall-román várjátékok egy Canal du Midi-s út során, de a híres velencei Vona-Longa evezőverseny is  - érdemes volt eleget tenni.

     

 

Ilyen események idén is lesznek - ezekről folyamatosan hírt adunk - és ha nem kötött a nyaralási időpont, érdemes ezekhez az eseményekhez - akiket érdekel - alkalmazkodni. 

A honlapon ennek érdekében egy hírlevél archivumot hoztunk létre, ahol megtekinthetőek a korábbi hírlevelek, útvonal leírások, mérnöki vízi létesitmények ismertetői, különböző proramok leírásai . Mielőtt döntenének a következő hajóútjukról, érdemes előtte itt tájékozódni  ( www.benacoyachting.hu/Aktuális hírek-hírlevelek archivuma )

     

 

  

        Ne felejtse el! Még rengeteg felfedezésre váró lakóhajó út van és 2014-ben is új

                                                        élményekkel gazdagodhat!

 


Ujdonságok a lakóhajózásban 2014

 

Az egyes hajóstársaságok 2014-ben is sok ujdonsággal jelentkeztek, részben új desztinációkkal,  kikötőkkel részben új vagy korszerűsiett hajókkal.

 

LE BOAT : a/ új kikötőt nyitottak a lengyel Mazúri tavak központjában Gyzicko-ban. Innen északi irányban Wegorzewo felé vagy délre Mikolajki - Pisz felé remek hajóutakat tehetünk  a lengyel "vadvízországban " három nagyon jó hajótipussal:

 Hajó  Hajótipus  Fő  Ár Euro-ban  1 hétre*
   Nautiner 38  6+2  1690 - 2890 Euro
   Nautiner 40.2  4+2  1715 - 2975 Euro
   Nautiner 40.3  6+2  1875 - 3185 Euro

 

   *részletes árak honlapunkon !

 

 b/ új design-al jelent meg a VISION 3SL és VISION 4SL tipus. Előbbi 6, utóbbi 8 fő részére kényelmes, de a szalonban is lehet aludni, így 10 illetve 9 fős -. Fedélzeti napvédő ernyő(bimini) teszi kényelmesebbé a hajózást.

c/ minden francia útvonalon WIFI hozzáférési lehetőség, amely segít a tájékozódásban, az útvonalakban, az időjárás előrejelzésben és egyéni ügyintézésben is.

d/ Franciaországban és Németországban 2014-től "Stand up paddle " / evezős windsurf lap / is bérelhető.

 

LOCABOAT :

a/ a 400 darabból álló flotta most egy új luxus modellel bővült. A Linssen Grand Sturdy 34.9 tipus mindent kielégitő, rendkívül komfortos hajótipus a francia Joigny, Corbigny, Mountbard, Scey sur Saone és Saint Leger kikötőkből bérelhetők (ahogy egyirányú útra is ). Teak fával boritott, napozó védőernyővel felszerelt fedélzet, orr és farrsugár hajtómű teszi könnyűvé a benavigálást !

   Linssen Yacht Sturdy 34.9  4+2 fő  2100-3360 Euro/hét*

 

    * részletes árlista honlapunkon www.benacoxachting.hu/Lakóhajózás Europában/Árak

 

 b/ Schwerin, az Elba menti Dönitz és a Havelkanal Liebenwalde körzetében hajóvezetői engedély nélkül is lehet hajózni, de a müritzi tavon átkelni csak max, 3 Beaufort szélerősségig lehet. Berlin- Brandenburg - Potsdam és Ketzin  viziútjaira engedély kötelező !

 

NICOLS :

a/ az első Nicols bázis 1990-ben a Franche Comte-i  Dole-ban épült meg.Jelenleg 5 féle szériában 22 hajótipust és eddig közel 600 hajót gyártott a Nicols"hajógyár". 20 bázisáról több mint 30000 utas indult lakóhajó útra. A hajókat a szép design, a különleges elegancia és az egyedi megoldások ( pl - melegvízes csatlakoztatható medence ) jellemzik.

 

 Több éve egyedül a NICOLS-nak van Portugáliában  kikötője a 

  vadregényes Grande Lago-n. 

 

 

  b/ új kikötőt nyitottak a német Ruppiner Land-on Lubz-ban és Wustrau-ban / lásd  

   prospektus ! /

  c/ bár nem új, de felhívnánk a figyelmet a vadregényes Bretagne-ra és kikötőire :

                     Dinan                               Josselin                                       La Rouche- Bernard

     

 

NARROWBOATS:

 

a/ az  Angliában nagyon népszerű "narrowboat " hajózás /ez u.n. keskeny hajót jelent, mert az angliai csatornák csak 2,20-2,40 m szélesek / több mint 2200 mile / 3200 km / hosszú csatorna-rendszeren zajlik és 1569 zsilip tesz ezt folyamatosan lehetővé. / lásd www.benacoyachting.hu /Narrowboat hajózás /

 

 

A fentiek ismeretében 2014-ben sem lesz könnyű a lakóhajózás kiválasztása a bőség zavara miatt. A vonatkozó katalogusok már megérkeztek és szívesen küldünk  Önöknek a megadott  címre !