Kezdő lakóhajósoknak
Indulás
A bázison mindenki rövid hajóvezetési “kiképzésben” részesül, elmagyarázzák a hajó vezetését, felszerelését, megmutatják a hajó tartozékait, majd egy rövid próbautat is tesznek az utasokkal. A hajó vezetése veszélytelen. Minden tartozék meglétét /a listát a kpitányi könyv tartalmazza és egy átvételi példányt alá is kell írnunk/ gondosan ellenőrizzük, mert egy kötél vagy cövek hiánya gondokat okozhat az út során, a mentőmellényeket a zsilipeknél ellenőrizhetik is és visszaérkezéskor a berendezési tárgyakat leltár szerint veszik át. Az eltűnt, elvesztett tárgyak értékét meg kell térítenünk /levonják a kaucióból/.
Csatornák, folyók
Maximális sebesség a csatornában 8 km/h, ezt nem olyan nehéz betartani. A folyón lévő 15km/h-s sebességkorlátozást meg amúgy is nehéz lenne túllépni a hajó motorjának teljesítménye miatt. A folyónak, vagy a csatornának lehetőleg a jobb oldalán illik haladni, de ha nem jön semmi lehet a közepén is. A hajó a szembe jövő hajó hullámaitól egy kicsit “lötykölődik”, de általában nem keltenek örvényeket. Ezeket a hullámokat célszerű merőlegesen venni.
Kikötés
“Oldalra kikötés”: Ez az egyszerűbb, ha tehetjük inkább ezt válasszuk (a kikötők kb.80%-ban van ilyen lehetőség, és van ahol csak ilyen van). Egyik utastársunk a hajó elején fogjon egy kötelet, és ne felejtse el rögziteni azt a bikán. Hátul egy másik “matrózunk” ugyanezt csinálja meg. A hajó orrát neki kell vezetni a kikötő stégjének (lassan !), majd ha a hajó orra megközelítette a partot, ki lehet ugrani, hogy a hajót a parthoz/stéghez tudja húzni, kis gyakorlattal az ütközés is elkerülhető a hátramenettel történő fékezés alkalmazásával. Nem kiépített helyen a hajónak a parthoz érését követően egy matróz ugorjon ki, hogy leverje a cövekeket.
A stégre merőleges kikötés:
Ez viszont sokkal nehezebb a kapitány szempontjából. A szabad helyhez háttal kell közelíteni, és tolatni kell, majd előre és hátramenetet felváltva kapcsolni és mindezt
addig, amíg a hajó be nem állt a helyére, majd hátul 2 matróz kiugrik 1-1 kötéllel, és kikötik a hajót. Így egyszerűnek hangzik, de a gyakorlatban nehezebb. A matróz feladata a másik hajótól való távol tartás, valamint helyre „igazítás”. A legjobb, ha a bázison kapott oktatáson megfigyeljük, hogyan kell ezt csinálnunk. Orral is be lehet parkolni, ez egyszerűbb, de az indulás kicsit nehezebb.
Hajókötél
A hajó fontos tartozéka, zsilipeléshez, kikötéshez elengedhetetlen. Meg kell tanulni, hogyan, milyen csomóval kell kikötni a hajót. Ezt is megmutatják induláskor. A kötelet minden használat után rendezni kell, hogy a következő használatra készen álljon. Különösen ügyeljünk arra, hogy ne csomózódjon össze. Fennmarad a vizen, de figyelni kell, hogy a hajó tatjához ne kerüljön, mert könnyen feltekeredhet a hajócsavarra.
Vasmacska
Csak álló hajónál alkalmazzuk, kidobásnál körültekintően kell eljárni és biztos lábakon állni!
Navigálás a folyón
A hajóhoz egy ún. “kapitányi könyvet” adnak, mely részletes térképeket tartalmaz, ezen jelölve vannak a folyón
lévő bóják, homokpadok, kikötők, folyamkilométer jelölés. Nagyon hasznos olvasmány, érdemes minden nap
tanulmányozni!
Áthaladás:
A zsilip előtt meg kell nézni, hogy a felénk néző zsilipkapu nyitva van–e? Ha nyitva van behajózhatunk, ha van fényjelzés vegyük figyelembe; ez piros vagy zöld lehet. Zárt állapotnál meg kell állni az előtte található, hajó kikötésére alkalmas stégnél és meg kell várni, ha éppen valaki felénk zsilipel át.
A kezelő felületen 3 db gomb található.
1.fentről-lefelé zsilipelés
2.Stop
3.lentről-felfelé zsilipelés.
Miután behaladtunk meg kell nyomni azt a gombot, amelyik irányban a kapu nyitva van. Ezután az automatikusan záródik és megkezdi a víz feltöltését ill. leeresztését. A kimenethez a másik kaput a harmadik gomb megnyomásával lehet kinyitni.
Zsilipek
Több fajta zsilip van, ezek közül néhányat ismertetünk:
Zsilipek nagy folyón:
A legnagyobb méretűek, gyakran uszályok, személyszállító hajók közlekednek rajta. 10m-es hajókból 10 db is beférhet, mert mindkét oldal használható. Ehhez persze jól kell a hajóknak kikötni. A gyakorlatban azonban csak 2-3 kisebb hajó zsilipel egyszerre.A zsilipet egy magas vezérlőtoronyból vezérelik.
Félautomata zsilip:
Csatornán, kisebb folyón található. 10m-es hajóból max. 2db fér el a zsilipben. A hajó személyzete vezéreli.
Kézi vezérlésű zsilip:
Csatornán, vagy kisebb folyón, a hajó személyzete és/vagy a zsilipőr kezeli. 10m-es hajóból 1-2 db fér el a zsilipben.
Áthaladás:
Mint az előző. Különbség: Nekünk kell kézi erővel nyitni, zárni a kapukat, és a vízáteresztő nyílásokat is.
Zsilipkezelők
Általában csak a kis zsilipeknél találkozhatunk velük. Segítőkészek, kedvesek, néhány helyen még bort, gyümölcsöt, zöldséget is árulnak.
Díjak
Franciaországban ingyenesek a zsilipek, Hollandiában néhány Euro, itt a hidak alatti áthaladásért is ennyit kell fizetni egy a hídőr által madzagon leeresztett fapapucsba. Az áthaladás árát a híd szerkezetén jelzik.