…és ez mindkettő Angliából indult. A narrowboat-ok (vagyis a keskenyhajók) terményszállitás céljából a XVIII,XIX és még a XX. században is a rendkívül szük (2,2 m) angliai és skóciai csatornahálózatra munkahajókként lettek kialakítva. Mindössze 2,0 m szélesek, a hajók tatján van a kormányállás, innen alig látni a hajó elejét és ezekkel a hajókkal kell betalálnunk a többnyire kézzel vezérelt zsilipekbe..Kitérési lehetőség csak egyes helyeken van, bár az újabb építésű és korszerüsitett csatornákon már kétirányú a forgalom. A hajók méreteiket meghazudtolva kényelmesek, fittyet hányva az azóta korszerüsödő hajóépitésnek, abszolut jellemzően az angolok konzervatizmusára.
A hajóutak gyönyörű tájakon vezetnek keresztül történelmi angol és skót városok érintésével, így igazán élménydús, óriási kaland egy Edinburg-Glasgow, egy Worcester-Birmingham vagy egy Stratford upon Avon-i hajóút.
A leghosszabb hajó 72 láb( 21,95 m ) hosszú, haladásukat a zsilipek méretei befolyásolták, a mai hajók nem lehetnek hosszabbak 9,14 m-nél.
A hajókat már a XIX sz. végén kezdték díszítő festéssel ellátni, ma ezek a narrowboat-ok rendkívül színesek és egyediek! 2014-ben 30 000 db regisztrált és kb 5000 magáncélra használt- regisztrálás nélküli – hajó volt forgalomban.